onsdag, maj 2

Ettåring på vift

På förekommen anledning: Har ni tips på hur man roar en ettåring på ett flygplan i åtta timmar? Treåringen är ju lätt (böcker och film och ätbara grejer). Men den ilskna ettåringen? Som sitter still högst tre sekunder i taget om han får bestämma? Som inte fattat poängen med vare sig böcker eller film ännu? Tricky.

Hittills har jag kommit på musik. Det är hans bästa grej. Men jag känner ändå att det lär finnas en gräns för hur länge han kommer att vilja sittdansa och skaka sina knubbiga armar i luften till "Hjulen på bussen".

OCH VAD GÖR MAN DÅ?

Svar till: redanresfeber_80

21 kommentarer:

Jenny E sa...

Nån app på iPhone/iPad eller Android kanske? Finns en del småttisgrejor. Rita med stjärnor (tror jag den heter) kanske? Den genererar musik som dessutom låter bra. Annars lite enkla minispel, kommer inte på når i hastigheten med kolla t.ex. webbsidan Pappas Appar för tips.

Annars typ nån burk med saker att plocka i och ur? Plockiga saker att äta?

Jenny E sa...

Ska finnas nån Baby Piano och xylofon också, tror jag =)

anna sa...

Vad kul att ni ska resa!

Vi har rest mycket med våra barn, var bl.a. ute i tre månader när minstingen var ca 9 månader till 1 år.

Mitt bästa tips är att skaffa en ny flashig leksak med mycket saker att pilla med (gärna begagnad, miljötänk yada yada). Det är extra bra om banrnen får sukta lite efter den innan, typ vara med vid inköp och sedan klämma på förpackningen i några dagar. Så öppnar ni den på planet och låter dem leka loss. Vi köpte en snickarbil med massa verktyg och skruvar och löstagbara hjul och motor som gjorde fullkomlig succé hos både ettåring och treåring under den lååånga flygresan hem från Bangkok.

Annars kan det funka att skaffa lite olika nya grejer och slå in i små paket så får de öppna lite efterhand när det blir tråkigt.

Lego! Lite utrymmeskrävande, men lätt värt det om barnen gillar.

Saker att äta, tror det funkar på ettåring också? Russin, kex, gurka, majs?

Platser med extra benutrymme är grymt bra, så beställ bebiskorg till lillen om ni kan. Han är eventuellt för lång för att ligga så bra i den (var vår ettåring iaf), men den kan bara monteras på de platser som har lite extra utrymme vilket är perfekt eftersom golvet blir lekhörna.

Kolla gärna in vår (numera ganska döda) resblogg där vi bl.a. har postat lite praktiska tips om resande med småbarn. http://babypacker.wordpress.com/

Sara sa...

Appar till iPhone eller iPad, kanske? Rabén & Sjögren har fina för varierande åldrar.

Och plockiga saker som går att äta. Vår son är tokig i russin. Det är både roligt att få pilla med ur en ask, och gott att äta.

Jenny L sa...

Piano och xylofon?! Vojne vojne, tur att man inte planerat flyga tillsammans med småbarnsorkestern.

detsomhant sa...

Animals zoo är en basic men bra app tycker jag. Buildo är en (tyvärr ganska könsstereotyp) kul app för något större barn där de kan leka genom att dra olika animerade figurer in i en miljö och bygga sina egna historier.
Tipset att inte ta fram alla kul saker på en gång är också mkt mkt bra! Lycka till!

Anonym sa...

http://www.angelaamman.com/2012/03/i-spy-rice-bottles.html

Vi testade göra en sådan flaska för bilresorna, var uppskattat.

Therés sa...

Film - I drömmarnas trädgård. Mina små sitter som små ljus vid den. Brukar klippa håret på M medan han ser på det. Går fint!

Sofia sa...

ha ha min första tanke var: stackars de som har platserna i närheten och får höra på "Hjulen på bussen" i 8 timmar : )

Tror dock det kommer gå fint på resan! Massor av bra tips ovan. Och: roligt med en resa!

Katta Kvack sa...

Whiskey i nappflaskan?

Näe, skoja bara.

Lite.

Anna sa...

Med mina barn har det gått toppen bra! Flyger du över natten? Egentligen ska barn vara yngre än 1 för att få liggkorg (9 mån tror jag) -men mina barn har inte varit så stora så jag har lyckats argumentera mig till det med ett-åringar :-)
Min erfarenhet är ju att barn älskar uppmärksamhet...på planet får ni kvalitets tid!
Å du behöver nog inte packa ner ngn underhållning till dig själv....
Knappt det går få i sig mat, trångt och bökigt.
Flaska att ha dricka i är ett bra knep...både till vuxna och barn, lätt att välta dom där muggarna!!
Å så sitter man där med blöta kläder.
Flygresan är en kul upplevelse tillsammans, lite jobbig -men ändå!!

vitaminkusin sa...

Jag har rest en del med mina tre kidz och det går.... inte alltid lika bra. Mest för att jag stressar så mycket över vad alla andra ska tycka och det känner ju de små rötterna av och gör allt annat än uppför sig.

När mellantjejen var runt ett var vi ute på en långresa. Det var allt annat än roligt, men kom på ett bra knep. Alla på planet är ju intresserade i att barnen är tysta. Skrattande och lekandes, men inte gråtandes-tysta, liksom. Så jag tog hjälp av hela planet. Det finns inget som kan underhålla så mkt som en annan människa. Och när man ledsnar på den går man raskt vidare till en annan. Sikta först in dig på barn och se om du får napp. Därefter på söta farmödrar som saknar deras barnbarn. Det är faktiskt både trevligt och avkopplande. Man får en del livshistorier och massa god skratt. Vi fick hela sex timmar att gå på det viset och sedan var ju start och landning väldigt spännande.
Jag kan inte annat än önska dig lycka till! :-)

Anonym sa...

Jag har precis flugit tio timmar med en ettåring och han var bara intresserad av två saker: springa och sova. Han var på ett strålande humör hela resan och det var nästan inget gnäll. Tror att det beror på att han hade vår uppmärksamhet hela tiden.

Anonym sa...

hej lisa, det är karin som hyrde torpet som skriver, jo, vi var i NY i helgen och flyg sas direkt om ni kan, det blir en bra flygning. de flyger ut 1030 ca. man landar två timmar senare :) kanske vill småkillarna kolla lite film, rita pysselbok? efter 4 timmar känns det outhärdligt, men sen liksom vänder det när man kan börja räkna ner och det kommer in mer mat och tjosan och snart är man där. det är evighetsköer genom polisen/tullen i usa, men då kan man ju röra på sig (i kön) och gnugga händerna torra inför fingeravtrycken :) skulle ni bo i brooklyn heights? grattis i så fall! dagdrömmer frekvent om lyxigt hemmafruliv med lite frilansjobb och ständig filmkänsla... Allt gott! Karin

Anonym sa...

Gå fram och tillbaka med en ettåring i flygplan/tåg har vi gjort tusen gånger, svårt att komma ifrån. :-) Men köpa ny leksak med lagom många delar och slå in i separata paket kanske kan funka en stund?

Vi flyger till NYC på söndag med en femåring och en 8 månaders, och har laddat med filmer i iPaden, Bamseappen (med alla ljudböckerna och MUSIKEN, som bebisen älskar). Sedan packar vi böcker, kortlek och en I spy-kudde (ungefär som flaskan som anonym tipsade om). Har också skaffat lite pysselböcker och pixiböcker.

Bingo funkar för oss på långresor, nu har jag skrivit ut ett flygplansbingo från http://www.hp.com/hho/hp_create/media/downloads/tg_airplane_bingo.pdf?print. Kanske något för Rufus?

Johanna Ögren har skrivit om att åka/vara i NYC med bebis här: http://www.fashionista.se/resa-med-bebisar-till-new-york/

Lycka till!

Anonym sa...

Klistermärken! Färgglada figurer eller djur som går att klistra överallt; på väggen, på stolen, på näsan, på fönstret etc.

Anonym sa...

Stackars dom som har platserna bredvid er.

Kvinnopartaj sa...

Mina päron råkade ge mig och syrran en veterinärdos av åksjukepiller när vi skulle åka husbil. Vi sov ner till Tyskland.

Inte att rekommendera, gud nej, men ändå... så lätt att liksom...läsa fel?

Stella sa...

Härligt att läsa din blogg! Och tack för att du ställde just denna fråga:) Vi med ska resa med en 16-månaders i sommar. I för sig "bara" till Grekland men har en känsla av att många av tipsen kommer komma väl till pass iaf (om jag känner vår lillkille rätt:p). Lycka till på resan!

smurfenlina sa...

jag vill också veta!! Ska åka 60 mil i bil om några veckor med 1 st 3-åring och 2 st 1-åring!! Ettåringarna jag också är mest orolig för...

Anonym sa...

Kolla bloggen pappas appar! Isa